Ankstesniuose „Greitosios muzikos pagalbos“ skyrelio įrašuose nagrinėjau gamų sudėtį, parodžiau kaip gitaros grife atrodo didžioji ir mažoji sekundos, kuriomis remiantis galima savarankiškai konstruoti įvairias gamų pirštuotes. Dabar nupasakosiu vieną iš kelių pagrindinių gamų konstravimo principų – paremtą pentatonika.

Pentatonika yra senovinė liaudiškos kilmės gama, turinti ne 7, o tik 5 garsus, sutampančius su mums įprastos gamos garsais. Todėl ja galima remtis mąstant apie gamas.

Anksčiau dar nesakiau, bet analizuojant ir mokantis galėjai padaryti prielaidą, kad kiekvienos mažorinės gamos garsai „sutampa“ kažkurios minorinės gamos garsais, skiriasi tik vieta, nuo kurios gama prasideda. Pavyzdžiui: Do mažoras (C-Dur) – do re mi fa sol la si, La minoras (a-moll) – la si do re mi fa sol; Mi (E-Dur) mažoras – mi fa# sol# la si do# re#, Do# minoras (cis-moll) – do# re# mi fa# sol# la si, etc.

Taip pat yra ir su pentatonikomis – tie patys 5 garsai, tik pradedant skirtingose vietose, reikš tiek mažorinę, tiek minorinę pentatonikas.

Nenoriu perdėm apkrauti tavo smegenų, – verčiau mažorinių ir minorinių pentatonikų bei gamų ryšį iliustruosiu paveiksliuku.

Žemiau matai, kad kai kuriuos juodus rutuliukus sujungiau laužytomis skersinėmis linijomis. Paeiliui grojant bet kurių 2 greta esančių skersinių linijų garsus, gaunasi Sol minorinė arba Si bemol mažorinė pentatonika.

Rutuliukai apibrėžti apskritimu (baltas fonas viduje) yra Sol garsai, nuo jų pradėta pentatonika bus Sol minorinė. Visą piešinį patraukus į kitus dalmenis, atitinkamai pasikeis ir pentatonikos pavadinimas, išliks tik rūšis – minorinė. Tokiu būdu, 5 pentatonikos pirštuotėmis, gali „uždengti“ visą grifą, visomis 12 mažorinių ir minorinių tonacijų (tereikia jau išmoktą pirštuotę patraukti į kitus dalmenis).

Juodi rutuliukai, apibrėžti apskritimu (pilkas fonas viduje) yra Si bemol natos, nuo kurių pradėta groti pentatonika bus Si bemol mažorinė.

Pilki rutuliukai, nepatenkantys į laužytas linijas, yra likę du B-dur ir g-moll gamų garsai. Gal pasakysi man, kokie būtent? 🙂

Ant 2 gretimų laužytų skersinių linijų sužymėti garsai grojami serijomis po 2 ant kiekvienos stygos: vienas garsas iš vienos linijos, kitas – iš gretimos, paskui vėl tokia pat tvarka, paeiliui po garsą iš gretimų linijų.

Tiek šįkart žinių apmąstymui. Galvok, klausk, eksperimentuok. Patariu mintinai išmokti visas penkias (jos cikliškai kartojasi) pentatonikos pirštuotes. Labai pravers ateityje.

Skanaus! 🙂