Kadangi populiarūs ir brangūs produktai greit apauga mitais, laikau savo pareiga pasidalinti tiesioginiais ir netrumpalaikiais įspūdžiais apie Roland GR-55 gitarinį sintezatorių.
Detaliai, kokios funkcijos, jungtys ir komplektacija jame yra nevadinsiu. Toliau – asmeniniai pastebėjimai.
Pažintis su produktu, kaip taisyklė, prasideda nuo YouTube reklaminių demo filmukų. Ar tai, ką juose matome apie GR-55 ne „fotošopas“? Ne, – tinkamai suderinus, daiktas skamba ir veikia būtent kaip parodyta.
Komplekte yra GK-3 garso nuėmėjas. Godin ir kitų gitarų su piezo nuėmėjais savininkus perspėju – gilinkitės prieš jungdami kištuką į lizdą, nes pirmas įspūdis gali labai nuvilti (kaip mane parduotuvėje Vilniuje). Bet tai išsprendžiama.
Esminis dalykas, kas žinotina apie gitarinį sintezatorių – tracking greitis. Milisekundėmis jo kokybės neišreikši, reikia pabandyti įvairius tembrus, įvairiose grifo vietose, įvairiais nustatymais. Perkusiniai garsai šią savybę išduoda tiksliausiai, ties grifo viduriu ant vidurinių stygų jie skamba praktiškai idealiai – garso atsilikimo beveik nesijaučia, tereikia priprasti prie stygos reakcijos į judesį.
GR-55 turi 2 savarankiškus sintezatoriaus (PCM) modulius, kuriuose – 910 gatavų preset‘ų. Yra iš ko rinktis, surūšiuota pagal kategorijas, skamba normaliai. Vienas priekaištas: PCM garsai nėra pilnai redaguojami, o tik filtruojami (įvairūs envelope, LFO ir t. t.) ir leidžiami per efektus. Manau, dirbti galima, ne itin riboja, įsigilinus į turimus įrankius, bet tai nėra „begalybė“, kaip kai kas įsivaizduoja. Jei man kas pasakytų, kad artimiausius 3 metus negausiu kitų tembrų, ne itin nusiminčiau, nes tembrai įvairūs, jų daug ir stipriai redaguojami.
Be 2 PCM modulių, dar yra COSM guitar modeling sistema. Standartinė Roland‘ui, kai kurios gitaros „žaislinės“, kai kurios – įdomios. Specifiniams poreikiams tikrai galima pritaikyti, tik, vėl gi, nereikia įsivaizduoti, kad COSM atstos visą įmanomą įrangą.
Galiausiai, GR-55 turi stiprintuvų imitavimo (amp emulation) sistemą. Gražiai veikiančią, ne prastesnę už ToneLab Vox, kuriuo grojau ne vienus metus iki šiol.
Visi keturi aukščiau išvardinti elementai – PCM1, PCM2, COSM, amp emulation – gali veikti lygiagrečiai.
Reikia paminėti, kad yra hold funkcija. Veikia gerai, bet man ji nepasirodė itin patraukli savaime.
Expression pedalas ir efektai – be priekaištų, galima įvairiai konfigūruoti.
Dar parduodami GR-55 su sena programine įranga, ją galima nesunkiai atnaujinti – Roland puslapyje yra, kartu su detaliomis instrukcijomis.
Tembrams perkėlinėti, pervardinti ir atsarginėms versijoms saugoti naudojama nemokama programa Librarian. Aišku, sintezatorius prie kompiuterio jungiamas per USB.
Vienintelis būdas patogiai įsigilinti į aparato „smegenis“ yra kita nemokama programa – Floorboard, kuri leidžia atsitraukti nuo mažo GR-55 valdymo monitoriuko. Su Win7 veikia gana stabiliai.
Išbandžiau GR-55 ir su sekvenceriu (DAW) – nelabai nauju Sonar. Prie garso kortos aparato MIDI laidais jungti nereikia (jei nėra sudėtingesnės komutacijos), puikiai veikia USB laidas, tiesiai į kompiuterį. Retai kur dabar nenaudojami ASIO garso draiveriai, bet gerą įrašo sinchroną galiu garantuoti tik su jais: testavau Roland su anksčiau įrašytu (audio) tiksiu metronomo takeliu. Yra vienas mažai žinomas (internete apie tai radau tik vieną rimtą įrašą) „bet“: MIDI informacija į sekvencerį tik įsirašo, audio – taip pat, bet MIDI takelio ar failo negalima atkurti per GR-55, tai jame nenumatyta. Jei nori groti per soft synth (atsiranda didesnis ar mažesnis signalo atsilikimas) – prašom, be problemų, bet atkurti MIDI per GR-55 – jokiu būdu. Tai truputį nervina, kadangi negali tuo pačiu tembru atkurti redaguotos informacijos ar pakoreguoti paties tembro, paliekant jau įgrotas natas… Spėju, kad tai padaryta ne iš žioplumo ar piktos valios, o tiesiog todėl, kad greitas gitaros signalo konvertavimas į MIDI (kas reikalinga vien tam, kad galėtume groti sintezatoriaus vidiniu tembru) užima visus įmanomus Roland procesoriaus resursus.
Pabaigai, trumpas perspėjimas: jei esi nelabai kantrus(i) ir nelabai moki angliškai skaityti techninius forumus, GR-55 reguliavimas gali tave įvaryti į neviltį. Anaiptol ne plug and play…
Bendras vertinimas: skirta specifinių poreikių profesionalams, kantriems ir tolerantiškiems (jie gaus norimą rezultatą) arba žaislas turtingų tėvų vaikams, kurie greit jį numes arba neišnaudos nė 10 proc. naudingų sintezatoriaus savybių. Galimybės ir kokybė, berods, atitinka kainą. Man patinka. 🙂
Geras daiktas, bet tik gitaristams su rimtais ketinimais. Man pasižaidimui 750 Eur biškį per brangu 🙂
O taip, tiek ne per daug tik už įrankį. 🙂