Tęsiu straipsnelyje „Apie gamą“ pradėtą temą. Paaiškinsiu kaip pianino klaviatūroje rasti reikiamus gamų garsus. Nebūtina mintinai žinoti visas gamų natas su atitinkamais ženklais (pvz., E-Dur: mi, fa#, sol#, la, si, do#, re#, mi), – jas galima ATSKAIČIUOTI nuo pirmojo gamos garso, kuris ir atitinka jos pavadinimą. Tai padaryti mums padės du intervalai – didžioji sekunda ir mažoji sekunda (dar yra padidinta sekunda, bet ji mums veikiausiai dar kurį laiką nebus aktuali).

Mažoji sekunda apima ½ tono (žr. kas tai yra straipsnelyje „Apie gamą“), o didžioji sekunda – 1 toną. Jas, tarsi karoliukus, iš eilės veriant vieną po kitos ir gaunasi norima gama. Klausimas tik kokia tvarka išsidėstę dvi „karoliukų“, t. y. sekundų, rūšys.

Pavyzdžiui, do mažorinėje gamoje – C-dur – sekundos išsidėstę taip (kitose mažorinėse gamose – identiškai, tik „vėrinys“ prasideda nuo kitų natų):

Do-re (garsus skiria 1 t, lygu didžiajai sekundai, toliau – d.2), re-mi (d.2), mi-fa (skiria ½ tono, t. y. mažoji sekunda, toliau – m.2), fa-sol (d.2), sol-la (d.2), la-si (d.2), si-do (m.2) ir t. t., ciklas kartojasi.

Jei neaišku kodėl garsus skiria nevienodos sekundos, primygtinai siūlau įsigilinti į jau minėtą mano ankstesnę publikaciją. Taip pat, labai pravartu nusipiešti pianino klaviatūrą ir joje atsiskaičiuoti kiek klavišų realiai skiria vieną garsą nuo kito (juodi irgi skaitosi, lygiai su baltais; jei klavišai yra greta – jų neskiria baltas ar juodas klavišas, – tai tarp jų yra ½ t atstumas, lygu m.2; o ½ + ½, kaip žinia, lygu 1 t, t. y. d.2).

Pakartokim do mažorinės gamos, reprezentuojančios ir likusias 11 mažorinių gamų, sudėtį, laužtiniais skliaustais pažymėję ATSTUMUS tarp garsų:

Do <1 t> Re <1 t> Mi <½ t> Fa <1 t> Sol <1 t> La <1 t> Si <½ t> Do <……

Štai trys skirtingos mažorinės gamos, įsitikink, kad jų garsus vieną nuo kito skiria vienodai išsidėstę atstumai. Todėl gamos garsus patogu ir įprasta netgi numeruoti – nuo 1 iki 7, nesvarbu nuo kokio garso prasideda gama – jos sudėtis priklauso tik nuo rūšies (mažoras yra viena iš pagrindinių gamų rūšių).

Kantriems ir smalsiems užduotis: surask f-moll gamos garsus. 😉

Kitoje „Greitosios muzikos pagalbos“ publikacijoje paaiškinsiu kaip gamas aptikti (irgi remiantis sekundomis) gitaroje. Svarbu tai, kad pianino klaviatūroje natos akivaizdžiai matosi, o gitaroje – ne, todėl tenka gudrauti. Gerai suvokus metodo esmę, jį lengva pritaikyti. Sėkmingo ir produktyvaus žiūrėjimo į klavišus! 🙂